2025. szeptember 6., szombat

Megint ugyanarról


Egy értelmiségi társaság, amely Magyarország jövőjéről gondolkodik, fölkért, hogy vegyek részt az oktatásról való gondolkodásban, és foglaljam össze a nézeteimet a témáról. Leültem, hogy írjak erről egy vázlatot, és aztán úgy láttam, hogy ez olvasható/érthető önmagában is, szóval talán érdemes nyilvánossá tenni.

Tézisek az oktatásról

  1. A közoktatás nem a probléma, hanem a megoldás. Javaslom ezt a megközelítést. Vagyis ne azt nézzük, hogy milyen bajok vannak az oktatással, és hogy lehetne ezeket orvosolni, hanem azt, hogy milyen bajok vannak Magyarországgal (és a világgal), és milyen szerepe lehet a közoktatásnak ezek orvoslásában. Az előző megközelítés óhatatlanul egy restaurációs szemlélethez vezet (vissza a normálishoz!), holott originális megoldásokra volna szükség.
  2. A fenyegető veszélyek közül a demokráciák világméretű válságát, a tekintélyuralmi rendszerek előretörését emelem ki, mivel ez jelentősen rontja mind az ökológiai válság, mind a szegénység kezelésének esélyeit. Nálunk a kérdés úgy merül föl, hogy az Orbán-rezsim esetleges bukása után mi biztosíthatja, hogy ne álljon elő újra ugyanez a szemét. Ez az, amire egyelőre nincs válasza Magyar Péternek.
  3. Az az állításom, hogy az autoriter rendszerek a tömegek tudatlanságára, befolyásolhatóságára, a bonyolult gondolatmenetek követésére való képtelenségére, az igazságba vetett bizalom elvesztésére támaszkodik. Ezt a komplexust röviden irracionális mentalitásnak nevezem.
  4. A közoktatás jelenlegi formájában nemcsak nem képes megtörni ezt a mentalitást, hanem egyenesen kitüntetett szerepet játszik az újratermelésében. Ez elsősorban annak “köszönhető”, hogy a tanulók közötti különbségekre való minden tekintet nélkül pontosan előre kijelölt tananyaggal szórja meg az ifjúságot, és ezzel tömegesen fordítja el a fiatalokat a műveltségtől, a tudástól.
  5. A közoktatás radikális megújítására van tehát szükség, az irracionális mentalitás újratermelésének megtörésére, ami ezt jelenti: tantervteljesítés helyett a világ iránti érdeklődés fölkeltése. Majdnem teljesen a tanárokra kell bízni, hogy a műveltségi javak közül mit tanítanak. Azt, ami iránt az adott tanulócsoport érdeklődését föl tudják kelteni.
  6. A világ megismerése mindig a másik ember(ek) világának megismerése, és ez nem megy a másik ember(ek) iránti bizalom nélkül. A pedagógiai forradalom (mert valójában erről van szó) tehát az emberi kapcsolatok forradalma is kell, hogy legyen.
  7. Mindennek feltétele a pedagóguspálya vonzóvá tétele, a legjobb emberek mozgósítása a cél érdekében. Ez nem kizárólag, de jelentős mértékben pénz, költségvetési ráfordítás kérdése.
  8. Egy ilyen projektre csak egy erős politikai mozgalom képes rákényszeríteni a kormányzatot.
(A képen Francisco Goya Ha az értelem alszik, előjönnek a szörnyek c. metszete, 1799.)

5 megjegyzés:

  1. Kedves Imre! Nagyon sokat gondolkodom a téziseiden. Alapvetően egyetértek Veled, van, amit másként látok, de ez nem probléma, úgy gondolom:
    5. "Majdnem teljesen a tanárokra kell bízni, hogy a műveltségi javak közül mit tanítanak." - Nagyon rosszak a tapasztalataim. Érdekes módon nem a szaktárgyi tudással, még csak nem is a pedagógia ismeretekkel van a fő problémám, hanem az 𝗮́𝗹𝘁𝗮𝗹𝗮́𝗻𝗼𝘀 𝗺𝘂̋𝘃𝗲𝗹𝘁𝘀𝗲́𝗴𝗴𝗲𝗹 és az 𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿𝘀𝗲́𝗴𝗴𝗲𝗹. Nem kell tovább magyaráznom, azt hiszem.
    A 7. ponttal mindössze egy problémám van (ezt Neked is tudnod kell): ma egy habil. egyetemi docens netto jövedelme a tisztán állami egyetemeken min. 2-300 ezer forinttal marad el egy - mondjuk - középiskolai tanárétól. Súlyos értékprobléma!
    8. Ha a "politikai mozgalom" alatt pártpolitikát értesz, akkor én nem. Itt az ideje a szakszervezeti mozgalmak megerősödésének, mert igazi befolyása nem a kormányoknak van, hanem a kis és mega munkahelyeknek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Hédi! Köszönöm szépen az észrevételeidet, mindegyik nagyon lényegi kérdést érint. Megpróbálok válaszolni rájuk.
      5. Teljesen igazad van. A tanárok sokfélék, sokan vannak köztük, akik ostobák, gonoszak vagy egyszerűen semmilyenek. És sok a kitűnő, felkészült és kreatív tanár is. És ebben kell bízni, mert szerintem nincs alternatíva. A bürokratikus irányítás fenntarthatatlan. Olyan ez, mint amikor azt mondjuk, sok az ostoba ember, nem kéne hagyni hogy politikai kérdésekben döntsenek. Churchill bon mot-ját átírva: elég rossz rendszer, ha a pedagógusokra bízzuk a pedagógiai döntéseket, de nehéz lenne jobb rendszert kitalálni.

      Törlés
    2. Még mindig az 5. pont. Azt is gondolom, hogy sok az olyan pedagógus, akiből most semmi jót nem nézünk ki, de a szabadság és a körülötte meghatározó helyzetbe kerülő alkotó pedagógusok a legjobbat hozzák ki belőlük. És persze azt is gondolom, hogy már középtávon föl kéne frissíteni a pedagógustársadalmat. És persze szakmai segítség minden formában.

      Törlés
    3. És ez már a 7. pont. Igen, a felsőoktatásban is alacsonyak a bérek, ez világbotrány, de ez nem akadályozhat meg minket abban, hogy radikális béremelést követeljünk a tanároknak. (Amúgy nem tudom, hogy alakultak a felsőoktatási bérek a nagy alapítványi kiszervezés után.)

      Törlés
    4. 8. Igen, én pártot értek ezen, mert a párt való arra, hogy megragadja a hatalmat. Addig nem lesz alapvető változás, amíg nem jön létre egy olyan párt, amelyik radikálisan oktatásfókuszú programot hirdet. Ez nem változtat azon, hogy teljesen igazad van, amikor hangsúlyozod a szakszervezetek jelentőségét, én ennek nagy híve vagyok, de a téziseimből nem egy szakszervezeti, hanem egy pártpolitikai program rajzolódik ki.

      Törlés