2022. november 4., péntek

Pedagógusmozgalom vagy oktatásügyi mozgalom?

Lehetséges-e a mostani világállapotban olyan baloldali alternatíva, amely nem mélyíti tovább a közép-európai elmaradottságot, hanem megpróbál modernizálni? Pontosan tudjuk, hogy mi ehhez a kulcsmozzanat: beruházás az emberi tőkébe. Ez baloldali program, mert egyrészt drágítja a munkaerőt, másrészt az általános műveltség kiterjesztésével – ami szerintem elkerülhetetlen – növeli a dolgozók érdekérvényesítési képességét. A rossz hír, hogy ez szinte kizárólag a kétkezi dolgozók, a szegényemberek érdeke, és éppen ők a legkevésbé szervezettek, továbbá nem is látják, hogy a műveltség megszerzése kulcskérdés lenne számukra.

Innen nézve az ún. pedagógusmozgalom lényege nem a pedagógusok érdekeinek érvényesítése, sőt kifejezetten hiba volna az ügyet erre redukálni. Sokkal inkább potenciális osztályharcról van szó, és az a kérdés, ki tudjuk-e használni ezt a lehetőséget. Van-e ennyi bátorság és kreativitás a magyar társadalomban? Talán nincs. De akkor nem is lesz semmi abból a harcból, amit korunk hősei, a pedagógusok mindannyiunk érdekében elkezdtek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése