2023. május 20., szombat

Cringe

Néhány hónapja fiatalokkal beszélgettem a tüntetések tapasztalatairól, és azt találtam mondani – nem először, bevallom –, hogy addig nem lesz változás, amíg nem lesz a tüntetéseken közös éneklés. Beszélgetőpartnereim kifejezetten megrökönyödtek ekkora ostobaság hallatán, és kedves iróniával megköszönték, hogy végre megvilágítottam az eddigi kudarcok egyszerű okát. De azt hiszem, volt, aki a szíve mélyén érezte, hogy valami azért van ennek a gondolatnak a mélyén. Valójában ugyanis a közösségek hiányáról van szó, mindenekelőtt a baloldali szcénán. A kollektív cselekvés fogalma egyszerűen ismeretlen, jól látszik ez például a pedagógussztrájkok történetében, ahol teljesen újra lett értelmezve a sztrájk fogalma egyéni cselekvésként, ami persze teljesen működésképtelenné tette azt. És igen, ebből a közösséghiányból és elszigetelődésből következik, hogy a tüntetésen éneklőknek még a látványa is cringy. És szerintem ennek a következménye az is, hogy akik megpróbáltak valamilyen dalt kötni a megmozdulásokhoz, rendre olyan dalokat választottak, amelyek tömegdalnak kifejezetten alkalmatlanok (Rabszolgakórus, Örömóda, Mi vagyunk a grund). 

És most jön az igazi cringe: az alábbiakban megpróbálok konkrét javaslatot tenni egy mozgalmi dal szövegének – a pedagógusmozgalomhoz kötődő – aktualizálására. A kiválasztott dal(lam): We shall not be moved, No nos moverán, Nem hajlunk sosem. (Ó igen, ez egy baloldali mozgalmi dal, fasiszta himnuszokban nem vagyok jó.)

A felépítés nagyon primitív. A változatlan szövegű refrén mellett a verze jórészt szintén a refrént ismétli, mindig csak egy – jelszószerű – sor tartalmaz új szöveget. A refrén ismerős lesz két magyar versből. Van benne egy durva enjambement, remélem, ez senkit nem fog elriasztani. Próbálom a sorokba tördeléssel érzékeltetni, hogy képzelem a kapcsolódást a dallamhoz.

Én egész
népemet fogom
én egész
népemet fogom
nem középis-
kolás fokon tanítani!
Rendületlenül!

A verze pedig ilyen:

Folytatjuk a harcot.
Rendületlenül!
Folytatjuk a harcot.
Rendületlenül!
Nem középis-
kolás fokon tanítani!
Rendületlenül!

Az így énekelt jelszavak (első sor) száma aztán tetszés szerint gyarapítható. Ezzel már nem akarom égetni magam, mások nálam jobbakat tudnak kitalálni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése