2020. március 5., csütörtök

Arról, hogy milyen egy sztrájkmozgalom

Ezt a Wikipédia Harlan County War szócikkéből fordítottam, talán tanulságos. Nincs semmi aktualitása – leszámítva a helyzetet. Florence Reece emlékezik. 1931-ben (vagy akkoriban) történt, amikor a szénbányászok sztrájkoltak a Kentucky állambeli Harlan megyében.

"J. H. Blair seriff eljött hozzánk az embereivel, és Samet, a férjemet kereste. Sam a szakszervezeti vezetők egyike volt. Egyedül voltam otthon a hét gyerekkel. Feldúlták az egész házat, aztán kinn őrködtek, Samet várták, hogy lelőjék, ha megjön. De nem jött haza akkor éjjel. Utána kitéptem egy lapot egy falinaptárból, és erre írtam le a "Which Side Are You On?" (Melyik oldalon állsz?) szövegét egy régi baptista himnusz, a "Lay the Lily Low" dallamára. Az én dalaim mindig az elnyomottakhoz szóltak, a munkásokhoz. Én is közéjük tartozom, és úgy érzem, hogy velük kell lennem. Nem létezik semlegesség. Vagy az egyik oldalon kell állnod, vagy a másikon. Van, aki azt mondja: "nem foglalok állást – én semleges vagyok." Ilyen nincs. Az elmédben vagy az egyik oldalon vagy, vagy a másikon. Harlan megyében senki se volt semleges. Ha nem voltál orgyilkos, akkor szakszervezeti tag lettél. Az kellett lenned."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése